דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אקטיביזם שיפוטי בישראל - פרשת איידיבי כדוגמא 

מאת    [ 17/04/2014 ]

מילים במאמר: 411   [ נצפה 2199 פעמים ]

דיון שנערך בבית המשפט באפריל 2013, עסק בשאלה אם למנות מפקח חיצוני באי.די.בי פתוח מטעם בית המשפט שיוכל לפקח ולהגביל את פעולותיה. בסופו של דבר מינה שופט בית המשפט המחוזי איתן אורנשטיין שדן בנושא זה, את עו"ד חגי אולמן לבעל תפקיד בחברה אי.די.בי פתוח ואת אייל גבאי כמומחה כלכלי שלה.

את הבקשה הגישו מחזיקי אג"ח אי.די.בי פיתוח כשהיא חתומה על ידי עורכי הדין המייצגים אותם. זוהי בקשה תקדימית שמעבירה את המאבק על החברה משוק ההון אל בית המשפט.

אמנם, עפ"י העו"ד המייצג את מחזיקי האג"ח יש הצדקה לאקטיביזם השיפוטי שהפגין השופט אורנשטיין במהלך הדיון, אבל טוען יחד עם זאת שמשפטנות היתר היא תולדה של היעדר משילות וחוסר לקיחת אחריות. את דנקנר הוא מתאר כמי שנלחם על ביתו ועל שמו הטוב והוא עושה זאת בתנאים קשים, בכל דרך חוקית ובאומץ רב. זה לא פשוט, שכן עליו להביא כסף רב ויחד עם זאת להישאר בשליטה בחברה.

הבקשה של עורכי הדין המייצגים היא תקדימית גם בכך שהיא בעצם נועדה להפקיע חברה שהיא כשרת פירעון (לפחות לא הוכרזה שאינה חדלת פירעון) מידי בעליה.

לדבריהם, האקטיביזם השיפוטי שמתבטא בהחלטות השופט אורנשטיין, באה לביטוי בכך שבית המשפט מנסה להתאים את התגובה שלו למהירות ההחלטה שנדרשת כשחברה נקלעת למצוקה מסחררת.

במהלך הדיון הוגשה בקשה ע"י עורך הדין מתוך העמדה שחברת אי.די.בי פתוח היא חדלת פירעון. מצד שני, החברה הגישה חוות דעת שהיא קיצונית לכיוון השני. בית המשפט מצידו קבע משהו שהוא באמצע: שהחברה אכן כשרת פירעון מבחינת הנכסים שיש לה, אבל חדלת פירעון מבחינת התזרים הכספי. והשופט קבע שעל כלל ביטוח להימכר עד אוגוסט 2014.

לוח הזמנים והאינטנסיביות של האירועים חייבו את השופט לקבל החלטה מהירה ולא ללכת לפי הפרוצדורות שהיו מביאות לפתרונות באיחור רב.

השופט אורנשטיין נתפס במידה רבה כממשיך דרכה של השופטת ורדה אלשיך, שהעדיפה תמיד פתרונות יצירתיים המתאימים להתנהלות השוטפת של הדברים וכך פעל אורנשטיין במקרה זה.

עפ"י עורך הדין שייצג את בעלי האג"ח במשפט מציין שני לקחים עיקריים אותם אנו למדים מפרשת אי די בי, הראשון הוא שמהיום והלאה בעלי השליטה לא יוכלו להישאר בשליטה ע"י תספורות ובלי להביא כסף מהבית או ממשקיעים. הלקח השני הוא שבעלי השליטה (במקרה זה הפניקס ופסגות) יגלו נחישות רבה יותר בהגנה על המשקיעים אל מול בעלי ההון.

לטענתו של עורך הדין  יש קשר בין האקטיביזם החקיקתי והרגולטורי להתייבשות הבורסה, הוא מציין את עודף הרגולציה והשליטה באמצעות כלים משפטיים כגורם מרכזי להתייבשות, כמו כן הוא מציין גם את אחריות ההנהלה והמצב הכלכלי העולמי כאחראים מרכזיים. 

להמשך קריאה על פרשת אי די בי לחצו כאן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב